Mi az a Cruelty-Free és hogyan lehetsz te is az?

örökbefogadás

A cruelty-free kifejezés magyarul az erőszakmentesen előállított kereskedelmi termékeket jelenti. Ez a kifejezés olyan márkákat támogat, amelyek az állatokon végzett tesztelést ellen irányulnak. Cikkemben  párszor CF-nek fogom rövidíteni az egyszerűség kedvéért. Azért is alkalmazom leginkább angolul ezt a kifejezést, mert sokszor lehet olyan szituációkba keveredni, amikor csak ezen a világnyelven tudunk tájékoztatást szerezni arról, hogy állatokon tesztelt-e az a termék, amit épp a kezünkben tartunk a boltban, esetleg online vásárolunk, vagy külföldön tartózkodunk.

Örülök, ha érdeklődsz olyan cégek munkássága iránt, akik már évtizedek óta harcolnak az állatok jogaiért. Ezek a cégek sok energiát fektetnek abba, hogy termékeiket alternatív módszerekkel  fejlesszék és hozzák létre, ezzel kiküszöbölve az állatokon való tesztelést. Angolul sok hasznos forrást találhatsz arról is, hogy hogyan tudsz aktívan részt venni különböző kampányokban és petíciók aláírásában.

Ha eddig nem voltál tudatában azzal, hogy mi zajlik a szépségipar zárt ajtajai mögött, vagy csak több tájékoztatásra vágysz, örülök hogy itt vagy és érdeklődsz arról, hogy milyen módon változtathatsz fogyasztói szokásodon annak érdekében, hogy globálisan megszűnjön az állatokon végzett tesztelés a szépségiparban.

Mi is pontosan az, hogy cruelty-free?

Olyan kereskedelmi termékekekre vonatkozik ez a kifejezés, amelyek gyártása során a tesztelési metódusba nem vonnak be állatokon való kísérletezést, a procedúra teljesen erőszakmentesen zajlik a termék első összetevőinek tesztelésétől a késztermékig való éréséig.

Ugyebár a kozmetikai termékek is a kereskedelmi termékek családjába tartoznak, ezzel elfoglalva előkelő helyüket egy olyan ipari ágazatban, amelynél a termékek tesztelés által kerülhetnek a boltok polcaira. A fájó igazság az, ha létezik egy úgynevezett cruelty-free opció, akkor ott van az érme másik oldala, a cruel/erőszakos, állatokon tesztelt módja a szépészeti termékek. Nem kérdés, hogy ha valakit választás elé állítanánk, hogy  a CF vagy állatkínzás bevonásával létrehozott terméket választaná, melyik kapna több szavazatot.

Ma már bizonyított tény hogy az utóbbi, barbár módszer egyáltalán nem biztonságos, ódivatú és haszontalan. Sokkal megbízhatóbbak a modern alternatív módszerek a termék összetevők és késztermékek tesztelésére. Erről az állatkísérletekről a szépségiparban szóló cikkemben szerezhetsz több információt.

Hogyan megoldható hogy csak olyan termékeket vásárolj, amelyek humánus módszerekkel lettek biztonságos termékké nyilvánítva?

Bárcsak azt írhatnám, hogy Magyarországon nagyon egyszerű dolgunk van és csak CF termékektől roskadoznak a boltok polcai, mivel az Európai Unió 2013 márciusában betiltotta az állatokon végzett kísérletek bevonásával előállított termékek értékesítését. De ez sajnos nem olyan egyszerű. Amikor itthon belépünk egy drogériába, oda kell figyelnünk hogy melyik terméket emeljük le a polcról, mert ha az a márka az Európai Unión kívül is értékesít, akkor nagy valószínűséggel egy olyan készítményt tartunk a kezünkben, amely tesztel állatokon, viszont az EU-n kívül – például Kínában teszteli le termékeit állatokon, mert ott ez elvásárás.

Ha te is ellene vagy az állatokon való tesztelésnek, akkor vásárolj úgy, hogy globális hatást gyakorolj a szépségiparban elkövetett állatkínzás és mészárlás ellen, mivel a világ nagy részében még mindig kegyetlen és visszamaradott módon állítanak elő termékeket a technikai fejlettséget kihasználatlanul hagyva.

Egyszerűen fogalmazva, olyan termékekre kellene pénzt kiadni vásárlásaid során – ezzel támogatva őket -, amelyek kiállnak az állatok jogaiért és nem használják őket játékszernek.

Mitől lesz egy termék cruelty-free?

A cruelty-free logók által bizonyosodhatunk meg arról, hogy egy terméket teszteltek-e állatokon, vagy sem. Sajnos a fogyasztók nincsenek megfelelően tájékoztatva arról, hogy a “kegyetlenségtől mentes” és “nem állatokon tesztelt” címkék pontosan mit jelentenek. Mivel egyetlen kormányhivatal sem határozza meg ezeknek a pontos feltételeit, sokszor csalóka információval találkozhatunk, amikor utána szeretnénk járni annak, hogy biztosan CF terméket vásároljunk.

A cruelty-free szó meghatározatlansága miatt  sok cég kihasználja, hogy CF-nek mondja magát akkor is, ha ez nem 100%-ban igaz. Ezért is kell figyelned, hogy van-e logó a terméken amit meg szeretnél vásárolni, vagy valamelyik CF adatbázisban megtalálható-e a termék.

Kiragadtam 3 példát arról, hogy mikor mondhatja magát CF-nek egy cég:

  • Az igazmondó: A cég egyáltalán nem tesztel semmilyen összetevőt és a készterméket állatokon, ezáltal egyértelműen állatkísérlet-mentesnek mondja magát, és megkapja a cruelty-free logót.
  • A kiskapukat kijátszó: A cég fel van háborodva az állatokon való kísérletezésen és hirdetéseikben védik az állatok jogait, viszont értékesítenek Kínában is és boldogan teszteltetnek több ezer állaton, mert ott ‘ez a követelmény’.
  • Amikor a gyártó maga nem végez állatkísérleteket, hanem inkább egy beszállítóra támaszkodik, vagy a tesztelést egy olyan országban végzi (mondjuk USA), ahol az állatok védelmét szolgáló törvények gyengébbek.

Van egyszerű megoldás arra, hogy a megfelelő logóval ellátott terméket találd meg. Csupán annyi a dolgod, hogy megnézd adatbázisunkban, hogy biztosra menj, milyen márkára voksolsz egy termék vásárlásánál (link). Ezt a listát folyamatosan frissítjük, hogy naprakész információt adjon arról, hogy melyik márka igazán CF és melyik nem.

Ugye milyen jó, hogy van egy biztos forrás, ami segít neked kiválasztani, hogy a jövőben milyen márkákat támogass? És ami még szuper hír, hogy több, mint 600 márka közül lehet szemezgetni, dúskálunk választékban.

Hogy te is tisztában legyél azzal, hogy mit jelentenek a logók és feliratok, olvasd el a CF logókról szóló cikkemet (link), amely összefoglalja mindazt, amire oda kell figyelned és ne keveredj a hazugságok útvesztőjébe.

Csodás előnyök a Cruelty-free világában

Biztos nem kell tisztáznom, hogy nem csak laboratóriumi patkányokon tesztelnek szépségtermékeket, hanem kutyákon, macskákon, nyulakon, tengerimalacokon, lovakon és még sorolhatnám. Azon kívül, hogy ezeken a csodás teremtményeken segítesz azzal, hogy tudatosabban vásárolsz, saját magadra és a környezetedre is pozitív hatást gyakorolsz a CF termékekre való átállással.

  • Támogatod a CF és Vegán márkákat, hazai termékeket

Azzal, hogy cruelty-free és vegán készítményeket vásárolsz, nem csak az állatokon, hanem magán a márkán is segítesz. Sok kisebb vállalkozás van, akik állatokon való tesztelés nélkül gyártják le szépségtermékeket. A te segítségeddel ezek a kisebb cégek is terjeszkedhetnek és ismertebbé válhatnak a jövőben. Nagyon szuper hazai márkák vannak, mint például a Manna szappan, akik csodás szappankülönlegességeket árulnak és termékeiken metalálhatod a Cruelty Free International logóját.

  • Nem mérgezed magad

A CF termékek sokkal kevesebb toxikus anyagot tartalmaznak, mint az állatokon teszteltek. Egészségügyi szempontból sokkal rizikósabbak  az utóbbi termékek, mivel máshogy hatnak ránk a vegyszerek, mint az állatokra. A CF termékek nem tartalmaznak sok vegyi anyagot és mindig olyan összetevőkkel dolgoznak, amelyek bizonyítottan biztonságosak.

Általában a CF márkák amúgy is ‘zöld’ termékeket kínálnak, amelyek nem tartalmaznak vegyi anyagokat és mindegyiknek jó lehet ismerni az eredetét Ezek teljesen természetes összetevőkből állnak, ezért minden bőrtípusra alkalmazható és kevesebb rizikóval jár használatuk. Ami még nagyon érdekes, hogy az állati szőrből készült ecsetek sokkal több baktériumot tartanak magukban struktúrájuk miatt abban az esetben is, ha alaposan megtisztítod őket. A szintetikus szőrből készült CF és Vegán ecsetek sokkal tisztábbak, nem tartják magukban az olajakat és könnyebben tisztíthatóak. Ez nagyon fontos, ha valakinek problémásabb a bőre. Ha minden nap szennyezett ecsetet használsz, egy ördögi körbe keveredsz és súlyosbodhatnak a problémák a koszos ecset miatt

  • Véded a környezetet

Nagyon rossz hatással van a környezetre a szépségipar azon része, amely tesztel állatokon. Milliónyi állatot tenyésztenek és ölnek meg azért, hogy új kozmetikai termékeket dobjanak piacra. Az állatkísérleti létesítmények jelentős mennyiségű hulladékot termelnek, ezek gyakran veszélyesek és környezetkárósítóak. Ahogyan a saját bőrödön is tapasztalhatod az előnyöket a CF termékeket használva, úgy sokkal kevesebb káros kemikáliát juttatsz a természetbe is. A kegyetlenség-mentes termékek forgalmazói sok esetben termékcsomagolásukhoz is, olyan “zöldbarát” anyagokat használnak, amelyek környezetbarátok, így védik bolygónk egészségét.

  • Pozitívan hat a gondolkodásmódodra

Borzasztó érzés az, amikor olyan márkát kensz magadra, ami nem CF termék, miután utánajártál annak, hogy mi történik a szépségipar színfalai mögött. Ezt általában akkor tapasztaljuk, ha valaki átvált a CF életmódra, viszont a régi termékeket nem dobja ki (amúgy ne dobd ki, hiszen semmi értelme, már megvásároltad). Amikor például új pirosítót veszel és ezt tudatosan teszed, egy hihetetlen jó érzés lesz úrrá rajtad, amikor elkezded keresgélni a többnél több CF márka között az új kedvencedet és mindvégig tudatában vagy azzal, hogy mennyi ártatlan állatka szenvedése ellen voksolsz ezzel a lépéssel. Általában egyik jó cselekedetet követi a másikat. Ha már olyan szuper a gondolkodásmódod, hogy arra figyelsz, hogy etikusabban vásárolj sminktermékeket, ezt alkalmazhatod más területeken is, háztartási eszközök, ruhák vásárlásánál, vagy akár kihathat az étkezési szokásaidra is.

Ha jól megválogatod termékeidet, együtt elérjük azt, hogy még sok-sok országban be legyen tiltva a tesztelés állatokon, majd az egész világban. Válassz olyan kozmetikumokat, amelyeket állatkínzás nélkül tesztelnek, illetve nem tartalmaznak állati eredetű anyagokat!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.