Állatkísérletek a szépségiparban

Lantos Brigitta / 2019.03.20.

Az állatokon való tesztelésről állítottam össze nektek egy átfogó cikket, amely segítségével betekintést nyerhettek arról, hogy mi folyik a színfalak mögött és hogyan tudnátok segíteni abban, hogy véglegesen be legyen tiltva ez a kísérleti metódus az egész világon, ezzel milliónyi állat életét megmentve.

Csak mi, fogyasztók tudjuk megállítani az állatokon való tesztelést azzal, hogy etikusabban és tudatosabban vásároljuk meg szépségtermékeinket. A Cruelty Free International 2018-as kutatása alapján évente több mint 115 millió állaton végeznek kísérleteket globálisan, főleg nyulakon, egereken, patkányokon, tengerimalacokon, kutyákon, macskákon, lovakon, és majmokon, mindezt gyakran érzéstelenítés nélkül. Csak egy példa, hogy ha kutyáról van szó, akkor főként a beagle fajtán tesztelnek szelíd természetük miatt.

Ha szerinted is fontos, hogy segítsünk milliónyi ártatlan állaton, akik egész életüket ketrecben élik le és hihetetlen nagy kínokon mennek keresztül azért, hogy valaki majd a jövőben berúzsozza ajkait, akkor te is tehetsz azért, hogy CF (Cruelty-Free), vagy Vegán termékeket vásárolsz, így a kegyetlenség-mentes termékek kapnak egy plusz szavazatot tőled.

Mi a helyzet szerény hazánkban?

Szerencsére az Európai Unió száműzte az olyan kozmetikumok forgalmazását, amelyeket bárhol a világon állatkísérletek bevetésével fejlesztettek ki.

Ennek az EU-s szabálynak az előszobája az Európai Unió 2004-ben elfogadott törvénye volt, amely betiltotta a kozmetikai késztermékeken elvégzett állatkísérleteket. Nagyobb mérföldkőnek számított a 2009-es Európai Uniós törvény is, amikor már nem csak a késztermékekre, hanem az összetevőkre is vonatkozott a határozat.

Végül 2013 márciusában az EU végrehajtotta a teljes értékű 'tesztelési tilalmat', amely nagy hatást gyakorolt a szépségiparra, ezzel rávezetve őket arra, hogy etikusabb eszközökhöz nyúljanak a cégek termékeik tesztelésénél. Ez a törvény arról szól, hogy az EU minden területén tiltott azon kozmetikai termékek és összetevők értékesítése, illetve gyártása, amelyeket állatokon tesztelnek.

Ez egy olyan történet, aminek sajnos nincs vége. A világ 80%-án még mindig lehet alkalmazni ezeket a szükségtelen és indokolatlan módszereket.

A 2013-as csodás törvényhatározatot hosszadalmas kampányolással, petíciók aláírásával, flash-mobokkal, sok szervezet támogatásával sikerült véglegesíteni.  Mivel ez Európai Unió nagy befolyást gyakorol a globális kozmetikai iparra, ez a tesztelési tilalom egy nagy lépés ahhoz, hogy a jövőben a világ minden országában be legyen tiltva ez a barbár módszer. Az EU-s határozat számos országra hatott, köztük Norvégia, Svájc, India, Guatemala, Törökország és Izrael. Ezek az oszágok olyan törvényeket fogadtak el, amelyek tükrözik az Európai Uniós tiltást.

Ez az egyik példája annak, hogy ha összefogunk, sikereket érhetünk el és akár globális kimenetele is lehet egy jól megszervezett cselekvés sorozatnak.

Magyarországon szerencsés helyzetben vagyunk, viszont akkor is ott áll a polcokon sok-sok olyan márka, amely tesztel az állatokon, csak az Európai Unión kívül végzik ezt a tevékenységet.

Hogy is van ez?

Azokat a termékeket, amiket a törvény végrehajtása előtt teszteltek állatokon, még lehet értékesíteni, csak az új kész termékek és összetevőkre vonatkozik a törvény.

Vannak olyan cégek, amelyek Kínában értékesítenek, gyártanak, vagy ott tesztelik az összetevőiket. A tudatos vásárlásnál arra is oda kell figyelni, hogy a cég vagy anyavállalat kapcsolatban van-e olyan országokkal, amelyek kötelezik az állatkísérleteket. Kínában sajnos törvénybe van foglalva, hogy állatokon kötelező tesztelni még az olyan összetevőket is, amelyekről már tudják, hogy biztonságos.

Ebben az iparágban sok márka profi módon alkalmaz reklámokat és ad információt weboldalukon és social media profilukon arról, hogy nekik semmi közük az állatokon való teszteléshez. Sokan ezt csak azért írják, hogy marketing szempontból pozitív visszacsatolást kapjanak. Általában valamilyen szinten igazat is írnak, mivel követik az EU-s törvényt, viszont ha Kínába is beszállítanak, akkor már nem annyira valós az állításuk.

Lehet arról vitázni hogy csak olyan cégeket támogassunk, akik egyáltalán nem tesztelnek állatokon, vagy úgy okosabb-e vásárolni termékeket, ahol az anyavállalat tesztel, viszont a cruelty-free termékekből nyeri bevétele nagyobb részét, így a jövőben más alternatív módszert alkalmaznak majd a tesztelésekhez, mert úgy látják, hogy a fogyasztók jobban hajlanak a CF termékek vásárlására.

A meglepő valóság az, hogy az állatokon tesztelt termékek és kozmetikai összetevők esetében az eredmények nem hoznak pontos eredményt. Ez azért van, mert az emberek és az állatok genetikailag különbözőek. A számok se hazudnak, a Cruelty Free International kutatásai szerint a termékek 90%-a megbukik az embereken végzett tesztek során annak ellenére hogy előtte állatokon tesztelték. Annyira megbízhatatlanok azok a termékek, amelyeket először állatokon próbálnak ki, hogy több esetben is szinte végzetes kimenetelűvé vált, amikor emberi bőrre került a termék.

Szinte felfoghatatlan, hogy 2019-ben még állatokon kell szépészeti termékeket tesztelni, miközben olyan technikai háttérrel rendelkezünk, amely válogathat a különböző alternatív módszerek között. Minden márkának van választása, hogy milyen módon teszteli termékeit.

Van alternatív módja a tesztelésnek és minden világmárka tudatában van ezzel.

De akkor miért nem állnak egyszerűen át bármely humánus módszerre?

  • Anyagi vonzata van, mivel fel kéne a cégeknek számolni azokat a laboratóriumokat és tenyésztőfarmokat, amelyeket az állatokon való tesztelésre használtak, új laboratóriumokat kéne létrehozni és megfizetni a mikrobiológiai, vagy más tesztelési lehetőségeket.
  • Nem tudnának termékeket szállítani például Kínába és más országokba, ahol kötelező az állatokon való tesztelés.

Rajtad is múlik, hogy ezek a vállalatok felismerjék, hogy nekik is jobban megéri váltani az alternatív módszerekre, amelyek alkalmazásával még biztonságosabb eredményeket érhetnek el és hosszú távon olcsóbb lenne a ráköltött pénzük.

Nem érdemlik meg, hogy kutyákat, macskákat, nyulakat, stb. megcsonkítva növeljék bevételüket a mi kiadásain által.

Szerencsére sok márka a kezdetek óta kizárja a terméke elkészítésének ciklusából az állatokon való tesztelést.

Sokszor felvetődik a kérdés:

Hogyan lehetne bármely termék veszélytelen az emberek számára, ha használat előtt nem tesztelik őket az állatokon?

Az emberi és az állati sejtek sokban hasonlítanak egymáshoz, de eltérően reagálnak a különböző vegyszerekre. Mivel mi más fajba tartozunk, ezért az alternatív módszerek, amit emberi sejteken végeznek 90%-ban pontos eredménnyel szolgálnak.

Ilyen egyszerű erre a kérdésre válaszolni, ha valaki jajveszékel, hogy előtte nem tesztelték a terméket állatokon.

Minden terméket kell tesztelni, különben nem találnánk meg őket a boltok polcain. Tudatos vásárlóként az a kérdés, hogy milyen módon van ez végrehajtva.

Alternatív tesztelési módszerek:

In Vitro módszer

Sejteken,  szövetmintákon, szerveken és mesterséges szöveteken alkalmazott kísérletek az élő szervezeten kívül.

Nagy előnye ezeknek a kísérleteknek, hogy sokkal kiszámíthatóbb eredményeket adnak, környezetkímélőbbek és gyorsabban jutnak eredményhez a szakemberek vizsgálatok során.

Ezek a technikák praktikusabbak, nincs szükség állatenyésztésre, nincs állatkínzás, illetve idő-és költséghatékonyabbak.

Egy nagyon izgalmas és innovatív módszer például az “organs-on-chips”, avagy (szervek a chip-en). Ez egy szuper kísérlet, ahol senkinek még a haja szála se görbül. Más stratégiák is vannak az in vitro módszerek között, például a 3-dimenziós, humán sejtből származó bőrmodelleken való tesztelés, ami sok ártatlan egér és tengerimalac megmentője lett.

Ha szeretnétek több információt szerezni ezekről a módszerekről az InVitro International oldalán mindent megtalálsz, illetve itt egy érdekes videó az organs-on-chips-ről:

In Silico módszer

Érdekes, hogy a mai technikai adottságokkal a kezünkben hogyan engedélyezhetik a világ nagy részében még az állatkísérleteket. Az in silico módszer egy számítógép modellezési technika. Ez egy szimulációs tesztelési folyamat, amely gyors és pontos eredményt ad a kutatóknak. Ezek a modellek pontosan meg tudják jósolni, hogy a vegyszerekre és gyógyszerekre hogyan reagálna a szervezetünk.

Egy másik technika a QSAR számítógépes modell, amely kifinomult becsléseket tesz egy anyag veszélyességének valószínűségére.

Önkéntesek

Azok a cégek, akik az állatokon való tesztelés ellen vannak (szerencsére már egyre többen), önkénteseken való teszteléssel biztosítják termékeik megbízhatóságát.

Ilyen cég például a Lush, akik embereken tesztelik azokat a  késztermékeket, amelyek nem tartalmaznak új alapanyagokat.

Egy másik metódus a “microdosing”. Ahogy az elnevezés is utal rá, az önkéntesek csekély mennyiségű gyógyszert kapnak és a kutatók felmérik, hogy a kis dózis hogyan hat szervezetükre.

Lush test video

Nem szeretnék nagyon belemenni abba, hogy mik történnek azokban a laboratóriumokban és tenyészfarmokon, ahol állatokon tesztelnek, mert emertelen, (vagyis állattalan) körülmények között tartják a kis jószágokat.

Olyan eszközöket akalmaznak, mint például a nyulak leborotválása és vegyi anyagok bedörzsölése a bőrükbe, szemükbe való csepegtetés, illetve halálos dózis tesztek, amikor az állatokat arra készszerítik hogy egy nagyobb adagot nyeljenek le.

A vizsgálatok végén az állatokat megölik, általában fulladásos, nyaktöréses vagy lefejezéses módszerekkel, persze érzéstelenítés nélkül.

Az állatokon végzett kísérletek kegyetlenek, megbízhatatlanok és veszélyesek!

Oszd meg a cikket barátaidal, ismerőseiddel, hiszen etikus fogyasztóként nagy változásokat érhetünk el és állatok milliói menekülhetnek meg!

cf lista

TALÁLD MEG KEDVENC TERMÉKED


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.