Amennyiben úgy döntesz, hogy többet nem támogatsz vásárlásoddal olyan szépségtermékeket, amiket állatokon teszteltek, egy olyan szuper közösség tagjává válsz, akik által állatok százezrei menekülnek meg az életfogytig tartó szenvedéstől.
Minden egyes vásárlásod során egy láthatatlan szavazatot kap az a készítmény, amit megvettél. Azzal, hogy te kifizetted az árucikket, olyan, mintha a gyártó cégnek azt üzennéd, hogy megtetszett az a bizonyos termék, szeretnék még többet belőle.
Tudatos vásárlóként bizony meg kell válogatni, hogy épp milyen termékre adod a voksodat, mivel a kereslet növeli a kínálatot alapon minden forint és vásárlói döntés számít.
Ha etikai alapon úgy határozol, hogy nem szeretnél olyan termékeket, vagy cégeket támogatni, amelyek még mindig tesztelnek állatokon és nem használják ki a fejlett technika által kínált módszereket, utána kell járnod, hogy hogyan tudod kiküszöbölni a marketingesek csapdáit.

Honnan tudod biztosan, hogy mely vállalatok és termékek kegyetleségmentesek?
Mivel nincs hivatalos, vagy kormányzatilag meghatározott cruelty-free jelölés, a lelkiismeretes fogyasztók magukra vannak utalva vásárláskor, hogy olyan termékeket vegyenek, amelyeket nem tesztelnek állatokon és/vagy nem tartalmaznak állati eredetű összetevőket.
Ha valóban CF, vagy Vegán terméket szeretnél vásárolni, erősen ajánlott utánanézned pár dolognak, mielőtt megvennéd.
Több szemponntól is függ, hogy mikor mondhatja magát erőszkmentesnek egy cég. Ha biztosra szeretnél menni egy terméknél, érdemes ellenőrizned, hogy az anyavállalata tesztel-e bármely termékén, illetve a beszállítókról is érdemes információkat szerezni.
Egy-egy világmárka azt hírdeti magáról, hogy „Cruelty free” (CF) vagy „Not tested on animals”, esetleg „Against of animal testing”, tehát, hogy az adott árut és annak összetevőit „nem tesztelték állatokon”. Ezek számos esetben kizárólag az európai viszonyokra vonatkoznak. Sajnos Kínában nem csupán engedélyezettek a barbár módszerek a termékek tesztelésére, hanem mind a mai napig kötelezőek az állatokon végzett kísérletek a kozmetikai iparban, a külföldről behozott termékek esetén.
Mivel nincs meghatározott definíció arra, hogy mi is az a cruelty-free (magyarul meg még nincs is rá egy meghatározott szó), ezért ott az alkalom minden cég számára, hogy egy saját CF sztenderdet határozzon meg, így lehetőségük nyílik arra, hogy kiskapukat kijátszva úgy népszerűsítse magukat, hogy fogyasztóbarát vállalattá váljanak. Sokszor ez ferdített információ, marketingfogás, ezzel pedig a fogyasztókat megtévesztik és ellehetetlenítik azt, hogy megbízzunk a logókban és feliratokban.

Összegyűjtöttem, hogy milyen esetekben állíthatja magát egy cég cruelty-free-nek :
1. Sem a készítményt, sem annak összetevőit soha nem tesztelték állatokon - 100% cruelty-free
2. Az összetevőket vagy a terméket nem vizsgálták az állatokon az elmúlt öt, tíz vagy húsz évben (de talán előtte tesztelték, és bármikor újrakezdhetik).
Abban az esetben csalóka a CF kifejezés, ha az összetevők, amiket a vállalat alkalmaz, biztonságosnak vannak kiállítva, nem tesztelik, viszont ha a jövőben esetleg egy új összetevőt szeretnének felhasználni a termékek elkészítéséhez, azt tesztelni fogják majd.
3. Bár az összetevőket állatokon tesztelték, a végterméken nem
Néha azt olvashatjuk a termékeken, hogy “Finished product not tested on animals”, ezt lehet, hogy jól esik olvasni és azt hinni, hogy akkor minden rendben van és etikusan döntünk a vásárlás során, ha ezekre az árukra aduk a voksunkat, viszont ez az állítás csak a kész termékre vonatkozik. A hozzávalókat tesztelték állatokon, ami még rosszabb, hogy ezek a cégek sokszor csak annyit írnak az árura, hogy “not tested on animals”, avagy egyáltalán nem tesztelnek állatokon, így a rossz marketingstatégia áldozatává válunk.
4. A gyártó maga nem végez állatkísérleteket, hanem inkább az egyik beszállító
A kozmetikai cégek egy vagy több szállítótól kapják meg összetevőiket (vagy nyersanyagukat). Bizonyos beszállítók tesztelhetnek állatokon. Igazából csak abban az esetben erőszakmentes egy vállalat, ha az biztosítja, hogy egyik beszállítója se tesztel állatokon.
5. Tesztelés a harmadik fél által
Az Európai Unió országain belül szerencsére nem tesztelhetnek már állatokon, mivel 2013 óra törvényellenes, viszont ott igen, ahol ez kötelező elvárás a kormány által. Kína a leggyorsabban növekvő kozmetikai piac a világon, ami vonzóvá teszi a nyugati vállalatok számára azt, hogy ott is értékesítsék termékeit. Ez sajnos azt jelenti, hogy a jelenleg Kínában értékesített nagy amerikai és európai kozmetikai márkáknak állatkísérleteket kell végezniük késztermékeiken. – itt sok nagy vállalat elbukik (pl. MAC, Clinique), amikor azt jelenti ki magáról, hogy nem tesztel állatokon, érdemes utánajárni, hogy az a vállalat, akit támogatni akarunk, kapcsolatban áll-e Kínával valamilyen formában.
6. Bizonyos termékeket tesztelnek állatokon, másokat nem – Az anyavállalat.
A nagy vállalatok felismerték, hogy igény van a vegán/vegetáriánus és cruelty-free árucikkekre is, ezért olyan termékeket is árulnak, amelyek kielégítik a tudatos vásárlók igényeit. Ha esetleg olyan terméket találsz, ami nem tesztelt állatokon és a vegán jel is rajta virít, akkor is van egy hátulütője a döntésednek. Mi lehet az? Meg kell nézni a csomagoláson, hogy melyik cég az anyavállalata az árucikknek. Sokszor és nagyon könnyen beleeshetünk ebbe a csapdába, hogy az anyavállalat, aki sok-sok termékén tesztel, CF termékeket is piacra dob.
Példa: Unilever, akik az összetevőket is tesztelik a termékeken, illetve eladnak Kínában is, előálltak a Love Beauty and Planet samponnal, amit nagy büszkén hirdetnek, hogy cruelty-free és vegán. Fontos hangsúlyozni, hogy a nyereség egy része az anyavállalathoz kerül, ezze közvetett módon finanszírozzuk a további állatkísérleteket. Ennél a pontnál elég megosztó a vásárlók viselkedése, mivel többen azt vallják, hogy ha csak a CF és vegán termékeket vásárolják a nagy cégektől, akkor majd a jövőben át fognak állni az erőszakmentes termelési folyamatra, mivel nem lesz majd bevételük a nem CF termékekből. Másfelől sokan nem szeretnének egy forintot se költeni olyan árucikkre, amelynek az anyavállalata több ezer más termékén is tesztel. Mindenki maga dönti el, hogy milyen formában szeretné támogatni az erőszakmentességet a szépségiparban.

Láthatod, hogy sajnos milyen hosszúra sikeredett a lista. Ilyenkor felmerül a kérdés, hogy akkor honnan tudod megtalálni annak a biztos módját, hogy ne vegyél olyan terméket, amit nem teszteltek állatokon. Egyre inkább szükségessé válik, hogy biztosíték nélkül ne vásárolj olyan termékeket, amelyek cruelty-free-nek állítják magukat, mivel könnyen csapdába eshetsz.
Szerencsére manapság már könnyebben fel lehet ismerni vásárlásaink során a megbízható termékeket. Ez a garancia a termékek címkézésében rejlik. Ha egy terméken megtalálod azokat a logókat, amiket összegyűjtöttem neked a logó útmutatómban, biztos lehetsz abban, hogy vásárlásaid során könnyebben rátalálsz majd azokra az árucikkekre, amit szívesen használsz és biztosított, hogy senkinek a haja szála/szőre se görbült a termék előállítása során, mivel ezeknek a cégeknek/termékeknek és a velük kapcsolatban álló szervezeteknek folyamatos ellenőrzéseken kell átesniük, hogy valóban cruelty-free árucikkeket gyártanak és értékesítenek.
Hogy egy kicsit még jobban bonyolódjon a helyzet, fel szeretném hívni a figyelmedet arra is, hogy többször találkozhatsz olyan nyuszis logókkal, ami hasonlít a PETA, Leaping Bunny és CCF szimbólumaira, de mégsem az!
Ez nem jelenti minden esetben azt, hogy hazudnak a cégek azzal kapcsolatban, hogy kegyetlenség-mentesek, de azért vigyázni kell ezekkel a különböző formában megjelenő nyulas logókkal. A legjobb, ha utánajársz, hogy valóban igaz-e az, hogy CF termékeket árulnak. Akár írhatsz is a cégnek, így biztosra mész.
Ha nem látsz nyuszis logót, viszont azt hallottad, hogy a termék CF, akkor az azért lehet, mert a vállalatoknak külön díjat kell fizetniük azért, hogy termékeiken megjelenhessen a kegyetlenség-mentes szimbólum. A legkönnyebben úgy tudod kiküszöbölni ezt a problémát, hogy online adatbázisunkban márkanév alapján rákeresel, hogy melyek a bombabiztos cruelty-free termékek.
Minden vásárlásoddal befolyásolod a szépségipar döntéshozóit.
Ne feledd, sok kicsi sokra megy!
Hogyan tudsz segíteni?
Petíciók aláírása:
- Cruelty Free International petíció 1.
- Cruelty Free International petíció 2.
- Humane Society International
Adományozás:
Oszd meg a cikket barátaidal, ismerőseiddel, hiszen etikus fogyasztóként nagy változásokat érhetünk el és állatok milliói menekülhetnek meg!

NÉZD MEG CRUELTY-FREE LISTÁNKAT